Pàgines Centre d'Informació i Recursos per a les Dones

10 d’octubre 2011

Gènere i mitjans de comunicació: Eines per a visibilitzar les aportacions de les dones


L'Institut Català de les Dones (ICD), el Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC) i el Col·legi de Periodistes de Catalunya han presentat un manual per avançar en la inclusió de la perspectiva de gènere en els continguts informatius dels mitjans de comunicació.

El manual Gènere i mitjans de comunicació. Eines per visibilitzar les aportacions de les dones s'ha creat a través d'un procés de treball en el qual han participat més d'una vintena de periodistes designats per les seves empreses. Se n'ha realitzat l'edició en format de DVD interactiu i està concebut per realitzar formació a grups de periodistes i estudiants de comunicació.

L'objectiu del projecte és crear una eina útil que promogui la reflexió crítica i ajudi a ampliar la mirada periodística des del rigor i la pluralitat. El manual promou l'anàlisi dels prejudicis de gènere que perviuen en la nostra societat i que penetren en els mecanismes de treball i, finalment, es reflecteixen en el relat informatiu.

La primera part del DVD, que està estructurat en deu capítols, analitza pràctiques com la invisibilitat i el silenciament de les dones, l'abús dels rols i els estereotips, el tractament de les dones amb presència pública i l'ús del llenguatge i de les imatges. La segona part aprofundeix en el tractament periodístic de les polítiques i les migrades, la xacra de la violència masclista i la salut de les dones.

El manual té una tercera part que incorpora recursos i indicacions per ajudar a superar les rutines de la pràctica periodística i avançar cap a un discurs informatiu que tingui en compte la dimensió de gènere i les aportacions de les dones. Proposa, per exemple, incloure aquesta dimensió en l'àmbit de l'enfocament global de la notícia, en la cerca de fonts i també en el moment d'escollir i de prioritzar els temes.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada